top of page

Rentabilitatea producerii de miere naturală este determinată de costul de producție; de oportunitate de vânzare, cercetare de piață și competitivitate.

Despre sustenabiliatea fermelor apicole, care produc miere naturală și alte produse apicole naturale, putem vorbi doar dacă aceste ferme sunt capabile să strângă suficient capital din stupine și astfel să obțină un nivel de profit din activitățile lor, care le permite să creeze piețe noi pentru desfacerea produselor apicole, să aibă putere de concurență împotriva companiilor multinaționale și a lanțurilor de magazine mari care promovează mierea artificială (non-mierea) la prețuri sub nivelul pieții produselor apicole naturale.

Introducerea mierii naturale pe piață se confruntă cu probleme majore, deoarece costurile de producție sunt mai mari decât costul producerii mierii artificiale și, ca urmare, prețul de vânzare al mierii naturale este mai mare, iar perspectivele de piață ale apicultorilor sunt aproape zero

Pentru ca apicultorii să poată concura cu companiile multinaționale și lanțurile de magazine mari, trebuie analizate posibilitățile utilizării mierii, prezentarea acesteia (modul de ambalare), integrarea mierii cu alte produse, căutare de parteneriate de afaceri, etc.

Competitivitatea mierii naturale trebuie eficientizată prin integrarea producătorilor  și crearea de parteneriate de afaceri și/sau cooperative, ceea ce ar contribui la creșterea competitivității producătorilor și, astfel, la exploatarea condițiilor date de piață și la asigurarea celor mai bune prețuri de achiziție și vânzare.

Scopul asociațiilor de afaceri este de a reprezenta interesele apicultorilor, de a le asigura o bază socio-economică puternică, de a dezvolta piața necesară pentru produsele lor.

O formă de asociere economică, o societate pe acțiuni sau o cooperativă poate rezolva - nu doar problema lipsei pieții de desfacere – dar și următoarele:
         - dezvoltarea strategiilor de afaceri

- să pună producția de miere pe o bază științifică

- producerea de miere naturală de o calitate superioară (cum ar fi soiuri de miere, miere certificate, miere specifice zonelor, produse speciale combinate cu miere, etc.)

Funcționarea eficientă a parteneriatelor de afaceri modifică politica de afaceri, o pune pe o bază nouă și oferă oportunități de cooperare cu societățile comerciale. În cadrul asociațiilor și/sau cooperativelor,  pot fi înființate unități specializate - părți integrante ale asociației/cooperative - care a obțin produse apicole speciale, orientate către cererea de piață (de exemplu, ceară de albine și produse din ceară de albine, propolis, fagure, miere combinată cu alte produse, etc.), unități cum ar fi:

- unități producătoare

- unități pentru procesare, integrare

- unități de ambalare

- unități de transport

Asociațiile de afaceri sau cooperativele pot ajuta în politicile de marketing și publicitate stupinele individuale. Desigur, o comercializare eficientă și un marketing eficient necesită fabricarea unor produse adecvate calitativ și cantitativ. Doar produsele apicole speciale, orientate către cererea de piață, creează condițiile existenței marketingului profesional și eficient.

Obiectivul principal al apicultorilor este de a crea forme de asociere, care să promoveze în mod eficient progresul socio-economic al fermelor apicole și unităților asociate (unități apicole și alte unități agricole și comerciale), oferind în același timp asociației condiții de operare eficiente, ținând cont de interesele apicultorilor și punând bazele unei entități economice profitabile, care combină practicile tradiționale cu modernizarea și automatizarea apiculturii.

Printr-un parteneriat puternic, formele clasice de producție ale apiculturii sunt transformate, trecând printr-o dezvoltare pozitivă, oferind oportunități, de la apicultura tradițională până la utilizarea instrumentelor moderne, până la construirea unei munci eficiente în echipă și îmbunătățirea competitivității. O asociere înființată în folosul reciproc a asociaților, pentru:

- accesul la piețe și tehnologii noi

- promovarea reînnoirii tehnică-tehnologică a apiculturii

- împărțirea costurilor de cercetare și dezvoltare, ce devine din ce în ce mai costisitoare

- managementul eficient a inovației

- unirea forțelor pentru dezvoltarea de noi produse apicole speciale

- standardizarea activității producătorilor, procesatorilor, ambalatorilor și transportatorilor prin acorduri specifice

- realizarea de investiții strategice

- oferă oportunități de a reduce costurile de producție

- stabilirea unui parteneriat comercial intern și internațional

Există trei tipuri de integrare rațională a asocierilor:

- asocierea se integrează la începutul și la sfârșitul producției și permite inițierea cooperării și execută procesarea și efectuează vânzarea produsului

- parteneriatul se bazează pe autogestionare, în care participanții produc în mod independent în ferme separate, iar utilajele, echipamentele și materialele care necesită investiții mai mari, sunt achiziționate de parteneriat sau cooperativă, care oferă echipamente pentru operare, întreținere și consultare.

- asociații realizează împreună toată investița, procesarea și comercializarea produselor.

Integrarea și formele asociative superioare ale agriculturii, asigurând tendințe de dezvoltare libere, ar trebui să creeze cât mai multe întreprinderi libere în mediul rural, unde afacerea este practicată cu abilități de conducere matură, cu o înaltă răspundere financiară și comercială. Apicultorii trebuie să înțeleagă că, deși sunt membrii al unei cooperative, trebuie să își asume o serie de angajamente (aici nu este vorba de o cooperativă din timpul comunismului unde o dată intrat ca membrul nu mai avea nimic al lui). Apicultorii din cadrul acestor cooperative continuă să producă individual și să dețină echipamentele apicole. Aceste cooperative se înființează în primul rând pentru vânzarea în comun a produselor, achiziționarea în comun a anumitor materiale, produse și servicii și soluționarea problemelor socio-economice arzătoare în mediul apicol. Ele au potențialul de a stabiliza poziția apicultorilor cu numai 40-80 de stupi, cei mai amenințați de faliment, prin:

-  îmbunătățirea capacității de a reprezenta interesele apicultorilor împotriva comercianților și reducerea vulnerabilității lor, prin volumul mai mare de produse procesate de mai mulți apicultori

- introducerea de planificare eficientă a afacerilor fermelor apicole de talie medie, ceea ce lipsește aproape complet din practica apicultorilor

- ajută la înlocuirea stupilor necesari și a pornirii dezvoltării tehnologice necesare

- prin achiziții și servicii comune, furnizate membrilor cooperativei, se reduce rata de creștere a costurilor de producție

Putem spune, că o cooperativă eficientă întărește capacitatea membrilor de a-și apăra interesele și pot înființa cooperative unde sunt implicați pe deplin în toate fazele de activitate de unde primesc o parte corectă din profiturile obținute prin vânzări. Cantitatea de produse apicole procesate individual, dar oferite spre vânzare în cadrul cooperativei, oferă apicultorului o bază de negociere mai bună cu comerciantul.

Cooperativa participă și susține lucrările necesare și indispensabile a apicultorilor în mai multe feluri:

- organizează cumpărarea și vânzarea

- aranjează transportul

- colectează, prelucrează, ambalează și depozitează mierea

- vinde mierea și produsele apicole în beneficiul membrilor cooperativei

- desfășoară activități de urmărire a intrărilor și ieșirilor produselor, contabilizare și marketing

- cooperativa, în cazul unor produse apicole speciale (cum ar fi miere de soi sau miere bio), trebuie să se asigure că produsul, pe lângă faptul că are o calitate impecabilă, are și aspect special, atrăgând și astfel atenția consumatorilor

- cooperativa trebuie să intră pe piețe sau magazine alimentare, cu produse de calitate și ambalate corespunzător, prin încheierea unor contracte sau acorduri de cooperare pe termen lung cu companii comerciale selectate

Scopul principal al companiei sau asociației create este obținerea unui preț de vânzare mai ridicat și mai stabil al mierii, și obținerea unor platforme de desfacere a produselor apicole unde producătorii pot determina prețul de vânzare al mierii.

În majoritatea cazurilor apicultorul este neîncrezător față de comerciant, nemulțumit de activitățile sale și, prin urmare, înființarea unei cooperative – pe lângă asigurarea garantată a unor platforme de desfacere pentru produse –  poate crește, consolida și proteja interesele lor împotriva comercianților.

Apicultorii au conștientizat că este necesară îmbunătățirea și reînnoirea practicilor vechi bune dar depășite, prin combinarea conceptelor tradiționale cu noile concepte moderne și mult mai viabile, astfel încât produsele lor să fie competitive, atât prin calitatea superioară cât și prin ​​ambalare.

Tendința zilelor noastre este promovarea materialelor  și produselor naturale la toate nivelurile.

      Mierea este acel cadou minunat, primit de la albine, care conține toate ingredientele naturale necesare corpului uman (compoziția sa chimică este surprinzător de similară cu sângele uman). Mai natural decât mierea, ce poate fi? Efectele sale excelente asupra sănătății sunt incontestabile: conține toate ingredientele necesare pentru hrănirea celulelor și este un stimulent imunitar natural, bactericid, antiinflamator. Are peste 100 de arome, 28 de aminoacizi, 12 feluri de minerale, 10 feluri de carbohidrați, 8 feluri de vitamine, și în afară de cele enumerate conține enzime, acizi organici și bactericide. Mierea artificială nu are aceste ingrediente care, de altfel, nu pot fi reproduse în mod artificial, așadar mierea artificială numai cu costurile mici de producție și de vânzare poate concura cu mierea naturală. 

      O cooperativă viabilă poate ajuta la dezvoltarea unor procese care să faciliteze adaptarea la condițiile schimbate, ceea ce ar permite reînnoirea, dezvoltarea și inovarea apiculturii tradiționale. De pildă, mierea s-ar putea combina cu alte produse.

Deja există miere cu propolis sau polen, cunoaștem și fagurele cu miere, dar este posibilă combinarea mierii și cu alte produsele agricole, cum ar fi:

- cel mai cunoscut este amestecul de miere-nuci                                   - miere cu fructe uscate (prune, piersici, pere, mere, smochine etc.)

46 diosmez.jpg
48 gyumolcsos mez.jpg
50 gyumolcs es magvak mez.jpg

- cel mai cunoscut este amestecul de miere-nuci                                   - miere cu fructe uscate (prune, piersici, pere, mere, smochine etc.)

51 joghurt gyumi mez.jpg
52 joghurt mez.jpg
47 lepesmez.jpg
53 pollen es mez.jpg

- miere cu morcov sau chiar ridiche neagră       

49 feketeretekmez.jpg

Dacă micii fermieri și apicultorii vor forma organizații/cooperative viabile și competitive, putem vorbi de integrarea apiculturii în lanțul industriei alimentare și cu împărțirea costurilor și sustenabilitatea poate fi rezolvată.  

   Ce înțelegem prin integrare? Termenul în sine înseamnă în general unificare sau fuziune. De ce apicultorii au nevoie de integrare ? Pentru că ar asigura competitivitatea apicultorilor, eficiența pieței și accesul la tehnologia modernă.

   Activitățile de integrare includ:

- furnizarea de produse apicole / agricole

- dezvoltarea afacerilor apicole / agricole

- posibilă extindere a liniilor de produse pentru a maximiza acoperirea pieții.

   După cum știm, integratorul oferă un serviciu de integrare în cadrul unui contract de integrare, în timp ce întreprinderea integrată folosește serviciul de integrare.

      Integrarea poate fi locală, regională sau națională, iar în funcție de tip, integrarea este:

1. Integrare orizontală:

cooperarea între integrator și companiile integrate care desfășoară aceleași activități (producție, creștere, procesare) înființate pe baza unui contract/acord de integrare

2. Integrare verticală:

cooperarea între integrator și companiile integrate care operează pe un anumit grup de produse sau o parte a acestuia, pe baza unui contract/acord de integrare

3. Integrare în diagonală:

cooperarea între integrator și o companie dintr-un alt sector de afaceri în cadrul unui contract/acord de integrare

    Serviciul de integrare include:

- consultanța și intermedierea activităților apicole / agricole

- furnizarea de tehnologii, materiale, instrumente și servicii legate de activitățile întreprinderilor- cumpărarea, transportarea, depozitarea, ambalarea etc. produselor

- acordarea de asistență pentru obținere de finanțare legate de producția, cultivarea, deținerea, cumpărarea, prelucrarea, ambalarea, comercializarea culturilor și produselor

- servicii administrative legate de îndeplinirea contractului de integrare

    Pentru o integrare viabilă, funcționabilă, este nevoie de schimbare de generație de apicultori / agricultori / industriași, o generație care se poate încadra perfect în politicile agricole și industriale noi ale viitorului, nu se sperie de inovare și vede beneficiile integrării:

- creșterea dimensiunii unităților de producție

- posibilitatea cooperării dintre sectoarele industriale

- optimizarea lucrărilor de cercetare și dezvoltare

- crearea unor piețe mari datorită numărului mare de produse

- mai multe locuri de muncă

- vânzarea produselor în condiții mai bune, de care beneficiază atât vânzătorul, cât și clientul

- posibilitatea acțiunii comune împotriva companiilor multinaționale și a lanțurilor mari de magazine

Noi, cei de azi, trebuie să deschidem calea în fața acestor noi generații către o apicultură modernă, inovativă, sustenabilă, și bine fundamentată pe practicile tradiționale.

În cele din urmă, să vedem grafic cum ar arăta un parteneriat de afaceri și care ar fi rolul parteneriatului:

Grafikon romanul.jpg

Organizația cu rolul de integrator poate fi puntea, care leagă apicultura tradițională - care respectă natura, dar în același timp, prin procesarea de produse inovatoare, este orientată și către piață - cu promovarea alimentației sănătoase, la un stil de viață și un viitor durabil, prietenos, ecologic.

"La fel ca albinele, ar trebui să facem din industrie,

  amuzamentul nostru."

- James Goldsmith

Mez lavanda2.jpg
moto.jpg

© 2020 by Biostupina Rono-Quanor.

  • Facebook - Grey Circle
bottom of page